Doğa harikası şelaleleri takdim etmek amacıyla soğuk havaya aldırış etmeden buz kadar suda yüzdü

Kastamonu’nun Cide ilçesi Malyas Kanyonu içerisinde bulunan Evken Şelalelerini öncelemek talip Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Görevlisi Bilgi Haberal, dikkat çekmek için soğuğa aldırış etmeden şelalenin oluşturduğu dev kazanda yüzdü.

Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Yardımcısı Bilgi Haberal, Kastamonu’nun Cide ilçesinde mevcut ve nahiye halkı yoluyla ‘saklı cennet’ kendisine adlandırılan Malyas Kanyonu içerisinde bulunan Evken Şelalelerinin tanıtımına katkı sunmak amacıyla, aynı ekip ile bölgede tanıtım yürüyüşü gerçekleştirdi. İlçe merkezine kestirmece 25 kilometre uzaklıkta kâin kanyon içerisindeki şelalelerin tanıtımına özen kabul etmek isteyen Haberal, sevimsiz havaya aldırış etmeden şelalenin döküldüğü ‘dev kazan’de yüzdü. Akarsu içerisinde Kastamonu Üniversitesi’nin flamasını birlikte açan Haberal, soğuk havaya aldırış etmeden gölette tıpkı müddet yüzdü. Takım elan sonra Armutlu Çayırını gezdi.

“Bölgede akan 4 kıta Evken Şelalesi bulunuyor”

Bölgede 4 çavlan olduğunu anlatım fail Öğretim Görevlisi Vukuf Haberal, “Evken Şelalesi biricik değil, toplamda mezuniyet mezuniyet almak amacıyla 4 lime çavlan vardır. Cide ilçemize merbut Loç Vadisi’nde arabayla 25 kilometre gittikten sonra yaklaşık yanına 2 kilometre kalaya büyüklüğünde açacak eliyle gidiyoruz. Arkası Sıra 2 kilometre iz yolla yürüyoruz. Öz kenarını takip ederek şelaleye varıyoruz. Çavlan üç ikmal seviyesinde yağmurlar olduğu ant baş döndürücü derecede doluyor. Yani suyu çok olduğu üzere amma bu akışları, göletleri ve yüzme yerleri var. Antrparantez tıpkısı üstelik mağara gördük. Şelaleye baktığımız ant güneyinde küsurat tarafta inanılmaz benzeri birlikte in var. Bu mağaranın üstelik keşfedilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Mağaraya biz girdik. Dedim ben mağara uzmanı değilim amma bittabi kim bunu turizme kazandırmak istiyoruz. Zir taraf doğru kısaca 300 metre yürüme mesafesine doğru gittik, tıpkı çavlan elan önümüze daha çok. İki dal üzerinden akan muhteşem bir şelale henüz var. Bu şelale, Evken Şelalesidir. Malyas Kanunu’na akilane suları akıyor ve Loç Vadisi’nde bulunuyor” dedi.

“5-6 mertebe sıcaklıkta bölgenin tanıtımı amacıyla şelalelerde yüzdük”

Hava sıcaklığının 5-6 dereceyi göstermesine rağmen şelalelerin tanıtımı amacıyla yüzdüğünü söyleyen Haberal, “Benim ayrımsız alışkanlığımdır. Gittiğim bölgede bir dereye, ırmak, ırmak varsa yüzerim. Bu Kaçkarlar’dan mevrut aynı alışkanlıktır. Buzul göllerinde yüzme etkinlikleri yapardık. Cümudiye göllerinde hem birlikte dokunaklı sularında yüzme alışkanlığımız olduğu üzere burada üstelik bu suyu görünce dayanamıyoruz. Çokça pir benzeri natürel, arınmış bire bir akarsu vardı ve orada yüzmeyi düşündük. Amacımız bölgeyi Batı Karadeniz özelinde genelde ülke turizmine vermek. Yüzdüğümüz sırada bölgede albeni sıcaklığı 5-6 adım civarındaydı. Ama elbette kim su ile hava sıcaklığı benzeri olmuyor. Suya girdiğinizde yalaz hayli değişiyor. Ego, herkesi şelalelere Malyas Kanyonuna gitmesini murat ediyorum. Filhakika ora Yeryüzü Dağları’nın içerisinde kalıyor. Bire Bir zamanda Loç Vadisi’nin büyüleyici bir coğrafyası var, harika bire bir meydan. Sevimsiz sularda de yüzmeye alışkınız. Tabii yanımızda götürdüğümüz insanlara bu keyif koşullarını dahi anlatıyoruz. Herkesin üstelik yüzmesini tavsiye etmiyoruz amma alışkan olanlar girebilirler. Yoksa suda insanların hipotermi geçirme ihtimali çok yüksek. Bunu biz insanlara anlatıyoruz. Ben dediğim üzere benim aynı karakterimi, yapısal özelliğimizden âlem herhangi bir gittiğimiz yerde hakeza benzeri yüzme alışkanlığımız var, bizde yüzüyoruz” diye konuştu.

Bölgenin turizme kazandırılmasını istediklerini kaydeden Haberal, “Literatür bölgenin hem piknik fethetmek için, mesire alanı olabilecek dahi tıpkısı vadi. İnsanların oraya elden çalkalanmak için değil karışık hayatını, bitki çeşitliliğini kollamak, doğayı ilgilenmek, orada o güzellikleri temizlemek amacıyla gitsinler. İnsanlar orada o şelalenin kenarında oturup pikniklerini yapabilirler. Oturup aynı öz demleyip çayını de içebilirler. Kâmil ayrımsız coğrafya orası” şeklinde konuştu.

“Kastamonu’nun sunma büyük ikinci yaylası olan Armutlu Çayırının turizme kazandırılması gerekiyor”

Çatalzeytin’in Koru Yaylasından sonra Kastamonu’nun genişlik şişman ikinci yaylası olan Armutlu Çayırı’nın turizme kazandırılması gerektiğini tamlayan Öğretim Yardımcısı Bilgi Haberal, “Cide ilçemizde beni büyüleyen alanlardan biri dahi Bartın sınırına akıllıcasına bulunan Armutlu Çayırı. Tamam bire bir plato havası, ekolojik yaşamın yaşanılabildiği, ekolojiyle bütünleşen bir coğrafya. Burası kaymakamlık merkezine 37 kilometre uzaklıkta. Ben burayı yutmak üzere Gömeren Kanyonu’ndan yola çıktım. Yayla köylerini aşarak Armutlu Çayırı’na geldik. Armutlu Çayırı dört tarafı ağız ağıza ormanla çevrili, tıpkısı çömlekçilik içerisinde korunaklı tıpkı bölgede. Bura hem hayvancılığa üstelik müsait bir bölge. Tamamen ekolojik bir yaşamın, huy turizmiyle bütünleşmek isteyen insanların tercih edeceği ayrımsız plato ulaşımı de dümdüz. Ancak oraya milli parkların bir donatılar yapması gerektiğini düşünüyorum. Domestik umum insanlarından da şunu istek ediyorum. İnanın inanılmaz bir kesim. Biz gittiğimizde çayırda belimize büyüklüğünde otlar vardı. Yani düşünün otlar ayakta kurumuşlar. Bu otlar oraya aynı hayvancılık ayırmak üzere imkan sunuyor. Hayvanlarımızı götürüp otlatabiliriz, 12 turizm yapılabilecek saha. Hem hayvancılık hem üstelik 12 kamer süresince turizm yapılabilecek benzeri plato. Alanı Kastamonu’bile gördüğüm Koru Yaylası’ndan sonraları ikinci Armutlu Çayırı geliyor. Bilahare birlikte Sorgun yaylası geliyor ama Armutlu Çayırı, Koru Yaylası kadar degaje tıpkısı alana sahip ama buranın saf ve tümleşik görselliği açısından beni cezbeden benzeri dideban oldu. Bunu da tıpkısı turizm rotası, eko turizm ve yayla rotası namına macera turizmi rotalarımıza da ekledik” ifadelerini kullandı. – KASTAMONU